Stageverslag Oeganda - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Jens Maas - WaarBenJij.nu Stageverslag Oeganda - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van Jens Maas - WaarBenJij.nu

Stageverslag Oeganda

Door: Jens

Blijf op de hoogte en volg Jens

30 Mei 2015 | Oeganda, Fort Portal

BPV verslag Buitenland

Stage Oeganda dag 1 (22-04-15)
We moesten om 11:35 vertrekken met het vliegtuig naar Istanbul, dus Lex en ik hadden afgesproken om rond 9:00 uur op het vliegveld te staan in Düsseldorf in Duitsland. Daar aangekomen dacht ik bij mezelf ik zal vast mijn koffer inchecken en ergens dichtbij wat gaan drinken zodat ik Lex altijd aan zag komen. Maar zo soepeltjes ging het niet. Lex kwam niet voorbij, dus was ik maar een rondje gaan lopen of dat ik hem misschien zou zien, maar dit was niet het geval. Dus ging ik weer terug naar mijn ouders waar we wat aan het drinken waren. Na een tijdje kwam Lex voorbij en gingen samen de rest van de familie halen. Daarna zijn we weer terug naar mijn ouders gelopen en hebben daar nog wat gepraat met z’n allen. Om 11:00 uur zijn Lex en ik samen door de security gegaan en daarna het vliegtuig in. Het vliegtuig vertrok al een half uur later als gepland (12:05). Na een vlucht van 3,5 uur zijn we geland in Istanbul. Ons volgende vliegtuig zou om 18:20 uur vertrekken naar Kigali. Tussen de vluchten door hadden we nog wat gerelaxt en Lex nog een sigaretje gerookt. Daarna zijn we weer het vliegtuig ingestapt om onze reis te vervolgen naar Kigali. Deze vlucht duurde 6 uur en 35 minuten. Toen we in Kigali waren aangekomen mochten we in het vliegtuig blijven wachten en na ongeveer 45 minuten vertrok het vliegtuig naar Entebbe. De vlucht van Kigali naar Entebbe duurde ongeveer 1 uur. Rond 03:00 uur lokale tijd kwamen we dan eindelijk aan in Entebbe in Oeganda. Hier zou een taxi die al geregeld was ons oppikken en naar Namirembe Guesthouse brengen. Maar we konden deze taxi nergens vinden, dus hadden we alvast op het vliegveld een sim kaart gekocht die we eventueel zouden kunnen gebruiken. Nadat we de sim kaart in de telefoon gedaan hadden bleek het dat we een beveiligingscode nodig hadden voor het netwerk, Maar deze kregen we niet gevonden. Toen kwam er ene Patrick Kadima Kataba naar ons toe om te vragen of dat we een taxi nodig hadden, dus zijn we uiteindelijk om 04:20 uur maar in de taxi gestapt. De rit naar het Namirembe Guesthouse duurde ongeveer 40 minuten en hebben daar meteen ingecheckt en zijn rond 05:15 uur gaan slapen.

Stage Oeganda dag 2 (23-04-15)
S’ochtends zijn we rond 09:15 uur opgestaan om rond 09:30 uur naar het ontbijt toe te gaan. Hier hebben we geroosterd brood met pindakaas/ei gegeten en een glas melk, Jus en een bakje koffie gedronken. Rond 10:00 zijn we weer terug naar de kamer gegaan om daar nog wat uit te rusten van de korte nacht en de vlucht. Om 12:00 uur hadden we een taxi geregeld die ons naar de Bushalte zou brengen waar de bus van Kalita ons om 14:00 uur naar Fort Portal zou brengen. Deze busrit van ongeveer 6 uur kostte 20000UGX (ongeveer €6,- p.p.). We kwamen rond 19:00 uur aan in Fort Portal waar we meteen door 2 man werden aangesproken of dat we nog een taxi zochten. We zijn met deze 2 mannen achterop de brommer mee gereden naar het YES Hostel in Fort Portal. Na een ritje van 5 minuten zijn we aangekomen bij het YES Hostel in Fort Portal waar we nog avond eten hadden besteld en dit netjes voor ons nog geregeld werd. We zijn meteen buiten gaan zitten en hebben na het eten nog met een Nederlandse vrouw(Anneloes), 2 Deense vrouwen en 1 Zweedse vrouw gepraat. Hierna hebben we nog gedoucht en zijn daarna rond 22:30 uur gaan slapen.

Stage Oeganda dag 3 (24-04-15)
We zijn rond 11:30 uur opgestaan en hebben daarna een broodje gegeten en aan schoolopdrachten gewerkt. Deze dag hebben we verder niet veel gedaan, als aan schoolopdrachten gewerkt, gegeten en gepraat met de mensen die in het hostel waren. We hadden ook een afspraak staan met een student uit Nederland die ons rond 18:00 uur zou bezoeken en het een en ander zou vertellen over wat ons te wachten stond, over Fort Portal, wat we wel kunnen doen en wat we niet kunnen doen etc. Maar diegene was die avond niet op komen dagen dus hebben we nog s ’avonds op hem gewacht maar tevergeefs. We zijn die avond rond 11:00 uur gaan slapen.

Stage Oeganda dag 4 (25-04-15)
We zijn rond 10:00 uur opgestaan en toen we buiten kwamen zat Thijs buiten op ons te wachten (een Nederlandse student). Hij heeft ons toen het een en ander uitgelegd over de organisatie, wat er in Fort Portal te beleven is, waar we kunnen zwemmen, waar je opstap kunt enzovoorts. We hebben toen ook meteen ontbeten en zijn daarna met een aantal meiden naar een zwembad bij een hotel in de buurt gegaan waar we tot ongeveer 4 uur zijn gebleven om te zwemmen en zijn vervolgens met de Boda-Boda naar Fort Portal gegaan. (Een Boda-Boda is een brommertje waar de lokale bevolking veel op rijd) Daar zijn we naar een bank gegaan genaamd: Stanbic. Hier stonden bewakers met Kalasjnikovs de bank te bewaken. Hier hebben Lex en ik geld gepind voor een aantal dagen, zodat we niet telkens terug hoefden naar de bank. Je kunt hier in winkels, restaurants en op markten niet pinnen, daarom is het verstandig om contant geld op zak te hebben. Daarna zijn we naar het hoofdkantoor van de MTN gegaan om daar een nieuwe sim-kaart te kopen. Onze oude sim-kaart hadden ze op een andere naam gezet waardoor we hem niet konden gebruiken en hij werkte sowieso niet op de telefoon die we bij hadden, dus hadden we ook nog een nieuwe telefoon moeten kopen. De goedkoopste telefoon die ze hadden was 33000 UGX (11 euro). We hebben de sim-kaart meteen getest op ons nieuwe toestel, deze werkte prima. We zijn vervolgens nog naar de ‘Dutches’ gegaan om brood te halen. Wij gingen hierheen op aanraden van de Nederlandse studenten. Als laatste zijn we nog naar de supermarkt gegaan om daar nog wat eten en drinken te halen. We zijn ook weer met de Boda-Boda naar ons Hostel gegaan en hebben daar gegeten en zijn samen met Thijs en Peet (een Amerikaan) naar het huisje gegaan waar Thijs verblijft met nog 1 Nederlander en 2 Belgen. Toen zijn we opstap gegaan met z’n 4en en daarna naar bed.

Stage Oeganda dag 5 (26-04-15)
Ons voornemen was om rond half 10 uit bed te gaan zodat we na het ontbijt naar de Crater Lake toe konden gaan. Crater Lake is een oude vulkaan, waar nu een hoop water in staat en met een mooie natuur daaromheen. Maar toen we wakker werden bleek het kei hard te regenen dus hadden afgewacht of dat dit snel voorbij zou gaan, maar tevergeefs. Toen hebben we onze plannen maar gewijzigd en zijn aan schoolopdrachten gaan werken. We hebben s’ avonds voor ons eigen gekookt en hebben nog spelletjes gespeeld.

Stage Oeganda dag 6 (27-04-15)
We moesten om 10:00 uur klaar staan bij ons Hostel, want daar zouden we opgehaald worden door iemand van de organisatie (JESE). We hadden al van Thijs vernomen dat ze hier niet zo van de tijd waren, dus dat we pas rond 10:30 uur klaar hoefden te staan. Lex en ik waren wel gewoon netjes om 10:00 uur klaar, omdat het onze eerste stagedag was konden we niet maken om te laat te komen. We werden uiteindelijk om 11:25 uur opgehaald met een auto door iemand van de organisatie. Na een rit van ongeveer 5 minuten waren we aangekomen bij het hoofdkantoor van JESE. Na een uur gewacht te hebben werden we uitgenodigd om mee te gaan lunchen. Hier hebben we wat rijst en vlees gegeten. Nadat we gegeten hadden zijn we maar weer gaan wachten totdat de bespreking afgelopen zou zijn. Om ongeveer 13:20 uur kwam Evelyne naar ons toe en hebben we gesproken over wat de organisatie doet, wat ze wilden bereiken en wat wij wilden bereiken met onze stage. Toen hebben we ook meteen afgesproken dat we de volgende dag weer om 10:00 uur op het hoofdkantoor moesten zijn. We zijn met Kees meegelopen tot en met de markt en zijn toen nog even over de markt gelopen om vervolgens de Boda-Boda naar ons Hostel te nemen. We waren rond 17:00 uur thuis en hadden al afgesproken om mee te gaan sporten op het sportveldje bij ons in de buurt. Rond 17:30 zijn Lex Bryan(zoontje van de eigenaar van het Hostel) en ik naar het veldje toe gegaan waar we tot het donker was hebben gefrisbeet. Daarna zijn we in een restaurantje gaan eten dat aan het veldje ligt. Toen we rond 20:15 uur weer bij het Hostel waren aangekomen, bleek dat de stroom uit was gevallen. Lex en mijn laptop waren beide leeg en onze telefoons ook bijna, dus deze hebben we die avond niet meer gebruikt omdat we nog een wekker nodig hadden voor de volgende dag. Die avond hebben Lex en ik nog wat kaartspellen gedaan met een kaars langs ons voor het licht en zijn daarna gaan slapen.

Stage Oeganda dag 7 (28-04-15)
Lex en ik waren op tijd uit bed gegaan om te zorgen dat we om 10:00 uur bij het hoofdkantoor van JESE zouden zijn waar we hadden afgesproken. We waren mooi op tijd en zijn vervolgens rond 10:30 met de auto richting Kamwenge gereden waar we een meeting hadden. Na ongeveer 1,5 uur rijden stopten we in een stadje waar we meteen hebben gegeten en nog 1 Belgische vrouw (Annelore) en nog 1 Afrikaanse vrouw op moesten pikken die mee gingen naar de meeting. De meeting begon om 13:10 uur en eindigde om 13:50 uur. De meeting ging over een watersysteem die JESE in dat gebied wil gaan realiseren. Na de meeting zijn we nog naar een andere community gereden. Daar hebben we gekeken naar de mogelijkheden van het watersysteem in dat gebied. Vervolgens hebben we de Afrikaanse vrouw weer afgezet in het stadje waar we ook geluncht hadden en zijn daarna teruggereden naar Fort Portal. We waren om 18:15 uur weer terug in Fort Portal. Ze hebben ons meteen met de auto weer bij het Hostel afgezet. Hier hebben we meteen onze telefoon en laptop in de stroom gedaan die het inmiddels weer deed en eten besteld. Vervolgens zijn we nog snel naar Fort Portal geweest om wat boodschappen te doen. Toen we terug kwamen konden we bijna meteen eten en hebben s’ avonds nog wat kaart spellen gedaan met de zoon en dochten van de eigenaar van het Hostel. Daarna zijn we gaan slapen.

Stage Oeganda dag 8 (29-04-15)
We hebben s’ morgens ontbeten en zijn vervolgens naar het hoofdkantoor van JESE gegaan. Hier hebben we tot 17:00 uur aan school opdrachten gewerkt. S’ avonds hebben we eten laten maken voor ons en hebben die avond nog een film gekeken en met de overige bewoners buiten gezeten.

Stage Oeganda dag 9 (30-04-15)
S’ morgens heb ik de stagebegeleider gebeld dat we niet naar stage kwamen, omdat Lex niet helemaal fit was. Ze vond dit geen enkel probleem en zijn s’ middags naar een zwembad gegaan waar we de hele middag nog zijn geweest en zijn daarna naar een appartementencomplex gelopen waar we over gehoord hadden. Hier hebben we navraag gedaan of dat we daar konden slapen en welke kamers er beschikbaar waren. Hier zijn we dezelfde avond nog heen gegaan me al onze spullen. We waren ook nog uitgenodigd voor een feestje die avond. We wisten niet precies waar ze woonde, maar hadden met Anneloes afgesproken dat we haar zouden bellen als we in de buurt waren en dan zou ze naar buiten komen. Toen we haar wilde bellen bleek onze beltegoed op te zijn en hebben toen zelf gezocht, maar tevergeefs. Die avond hebben we ook nog aan iemand gevraagd of dat we met zijn telefoon mochten bellen, maar na 1 minuut bleek ook zijn beltegoed op te zijn. Dus zijn we maar weer omgedraaid naar ons appartementje en hebben daar nog wat gedronken.

Stage Oeganda dag 10 (01-05-15)
Vandaag is het ‘labor day’ op deze dag werken de mensen in Oeganda niet. Wij waren dus ook vrij. We zijn weer naar Fort Portal gegaan om nog wat boodschappen te doen. Hier zijn we ook even bij een café geweest waar we konden internetten. Tijdens deze dag waren ook de ‘grotere’ winkels gesloten, dus hadden nog niet alles kunnen halen wat we nodig hadden. We hebben s’ avonds voor ons zelf gekookt, alles afgewast en hebben de rest van de avond bij ons appartement gezeten.

Stage Oeganda dag 11 (02-05-15)
We zijn rond de middag weer naar Fort Portal geweest om beltegoed te halen en om een internetbundel af te sluiten, want in ons nieuwe appartement hebben we geen Wi-Fi dus moesten we zelf voor internet zorgen. Dit heeft een hele tijd geduurd voordat het geregeld was. We hebben ook nog proberen geld te pinnen bij de bank, maar deze deed het niet. S’ avonds hebben we weer voor ons eigen gekookt en zijn rond 21:00 uur opstap gegaan.

Stage Oeganda dag 12 (03-05-15)
We hadden afgesproken met de bewaker van het JESE Hostel dat we s’ morgens om 07:00 uur met hem mee zouden gaan naar de kerk, maar hadden s’ morgens toch besloten om niet meer mee te gaan. We hebben uitgeslapen en hebben s’ middags doordat het niet zo’n goed weer was niet veel meer gedaan. S’ avonds zijn we uit gaan eten en op tijd naar bed gegaan.

Stage Oeganda dag 13 (04-05-15)
Vandaag zijn we naar stage toe gegaan. Na stage zijn we naar de markt gegaan om daar boodschappen te doen. S’ avonds hebben we zelf gekookt en zijn na het eten gaan sporten op het sportveldje vlakbij ons in de buurt. Na het sporten zijn we terug gegaan naar ons appartement en zijn daarna gaan slapen.

Stage Oeganda dag 14 (05-05-15)
Vandaag zijn we naar stage toe gegaan. Toen we klaar waren met stage zijn we naar het JESE Hostel toe gegaan om daar te eten en te Skypen. Daarna hebben we ons eigen klaargemaakt om naar de kroeg te gaan.

Stage Oeganda dag 15 (06-05-15)
Vandaag zijn we naar stage toe gegaan. Toen we klaar waren met stage zijn we weer terug gegaan naar ons eigen appartement om daar te koken en ons eigen klaar te maken om op stap te gaan.

Stage Oeganda dag 16 (07-05-15)
Vandaag waren we vrij van stage, maar het had de hele dag geregend dus hadden niet veel kunnen ondernemen, vandaar dat we hebben uitgeslapen, aan school gewerkt hebben en s’ avonds nog een film hebben gekeken.

Stage Oeganda dag 17 (08-05-15)
We zijn vandaag weer naar stage gegaan. We waren op tijd klaar met stage dus zijn we s’ middags naar de Kyaninga Lodge gegaan. Daar kun je overnachten, eten en zwemmen. We hebben daar s’ middags aan het zwembad gelegen en van het uitzicht genoten. S’ avonds hebben we nog een film gekeken en wat gedronken bij ons appartement.

Stage Oeganda dag 18 (09-05-15)
S’ ochtends ben ik boodschappen gaan doen en hebben de rest van de dag bij ons appartement gezeten doordat het slecht weer was. S’ avonds waren we uitgenodigd voor een barbecue dus zijn we daarheen gegaan en daarna is Lex op stap gegaan en ik ben thuis gebleven, omdat ik niet fit was (waarschijnlijk door het eten)

Stage Oeganda dag 19 (10-05-15)
We zijn s’ ochtends met de bewaker van het JESE Hostel naar de kerk gegaan. We hebben nadat de mis was afgelopen (3 uur later) met de pastoor gegeten en gedronken. Daarna zijn we naar een zwembad toe gegaan en hebben daar tot het avond eten nog aan het zwembad gelegen. We hebben die avond voor ons eigen gekookt en hebben waren s’ avonds nog uitgenodigd om wat te gaan drinken.

Stage Oeganda dag 20 (11-05-15)
Vandaag zijn we weer naar stage gegaan. Na onze stage zijn we naar Fort Portal toe gegaan om daar nog wat boodschappen te doen. Nadat we de boodschappen gehaald hadden zijn we weer terug gegaan naar ons appartement om daar te gaan koken en vervolgens om naar het veldje te gaan om daar te sporten, maar het regende heel hard dus het sporten ging niet door dus zijn we in ons appartement gebleven.

Stage Oeganda dag 21 (12-05-15)
Vandaag zijn we weer naar stage toe gegaan, maar kregen te horen dat we die dag nog naar Kamwenge vertrokken om daar veld werk te gaan doen, daarom zijn we terug gegaan naar ons appartement om daar onze spullen te pakken en te vertrekken naar Kamwenge voor 2 weken. We gingen met een busje voor maximaal 12 personen naar Kamwenge, maar we zaten uiteindelijk met 24 personen in het busje. We hebben ongeveer 2,5 uur gereden voordat we in Kamwenge waren. Die dag hebben we nog wat gegeten bij een hotel en s’avonds naar de kroeg gegaan.

Stage Oeganda dag 22 (13-05-15)
Vandaag was er niet veel te doen voor ons, dus zijn we naar Kamwenge zelf toe gegaan en daar gekeken wat daar te doen was. S’ avonds zijn we weer naar een hotel geweest om te eten en zijn s’ avonds weer naar de kroeg gegaan.

Stage Oeganda dag 23 (14-05-15)
Vandaag zijn we naar het veld gegaan. We hebben daar verschillende community ’s ontmoet en een aantal vergaderingen gehad. We hebben ook nog een aantal waterpoints gezien waar ze het water mee omhoog pompen. Dit was een erg interessante dag, maar het enigste nadeel was dat ze tijdens de vergaderingen bijna geen Engels spreken dus Joseph vertelde in grote lijnen aan ons waar ze de hele tijd over aan het discussiëren waren. We waren s’ avonds terug gekomen van het veldwerk en hebben meteen wat gegeten en s’ avonds zijn we bij het kantoor gebleven.

Stage Oeganda dag 24 (15-05-15)
Vandaag konden we met 4 man van Protos naar Lake George. (Protos is een soortgelijk bedrijf/organisatie als JESE) We moesten s’ ochtends om 6 uur klaar staan, omdat het ongeveer 1,5 tot 2 uur rijden was. Toen we bij Lake George aankwamen hebben we daar sinaasappelbomen afgeleverd aan de lokale bevolking daar, zodat hun die in hun eigen tuin kunnen planten en daar de vruchten van kunnen eten. We hebben daar ook gekeken hoe de lokale bevolking vist en wat voor soort vis ze allemaal vangen. Daarna zijn we naar een kleine school gereden om daar voetbalshirts uit te delen aan de kinderen. Dit hebben we gedaan om de kinderen van de ouders die Protos en JESE hebben geholpen ook te stimuleren om beide organisaties te blijven helpen/ondersteunen. Daarna zijn we nog naar een boer in Kamwenge gegaan, om daar nog een aantal dingen te meten zoals: de lengte en hoogte van het dal tot de top van de berg. Daarna zijn we terug gegaan naar Kamwenge om daar wat te eten en vervolgens zijn we weer met dezelfde mensen naar Fort Portal gegaan. S’ avonds zijn we nog opstap gegaan.

Stage Oeganda dag 25 (16-05-15)
Vandaag zijn we naar het zwembad toe gegaan en hebben s’ avonds bij het YES Hostel gegeten en geskypt.

Stage Oeganda dag 26 (17-05-15)
Vandaag hebben we al onze kleren gewassen en nog wat inkopen gedaan in Fort Portal. We zijn tegen 3 uur weer naar Kamwenge vertrokken en hebben s’ avonds daar nog wat gegeten en nog voetbal gekeken. Daarna hebben we onze spullen uitgepakt.

Stage Oeganda dag 27 (18-05-15)
Vandaag heb ik aan mijn verslagen gewerkt en zijn we s’ middags met Joseph naar het veld toe gegaan voor een meeting met een aantal community’ s . We waren pas laat terug en hadden s’ avonds nog wat gegeten.

Stage Oeganda dag 28 (19-05-15)
Vandaag zijn we weer heel de dag in het veld geweest. Het was best wel intensief, want we moesten gleuven graven waar het water in zou komen staan en zo de grond in zou trekken. Deze methode gebruiken ze vooral om ervoor te zorgen dat de waterpomp niet droog komt te staan. We waren pas laat terug en hebben s’ avonds bij een hotel gegeten en zijn gaan slapen.

Stage Oeganda dag 29 (20-05-15)
We dachten dat we vandaag vrij waren maar toen we wakker werden zeiden ze dat we het veld weer in gingen. Dus wij ons eigen klaargemaakt en zijn meteen naar het veld toe gegaan. Hier kwamen we ook weer laat van terug, maar heb nog wel even aan school gewerkt.

Stage Oeganda dag 30 (21-05-15)
Vandaag was de planning niet duidelijk wat we gingen doen, dus hebben Lex en ik niks afgesproken om te doen, omdat ze hier zomaar ineens kunnen zeggen dat we weer het veld in moeten. Vandaar dat we op het kantoor zijn gebleven en wat dingen voor school gedaan hebben. S’ avonds zijn we weer uit gaan eten.

Stage Oeganda dag 31 (22-05-15)
Vandaag konden we weer mee naar een meeting gaan, maar omdat Rebecca en Maria zeiden dat de meeting precies dezelfde zou zijn als die van woensdag zijn we daar niet mee heen gegaan en zijn we rond de middag weer terug naar Fort Portal toe gegaan. Hier heb ik meteen weer boodschappen gedaan en heb s’ avonds gekookt. S’ avonds werden we uitgenodigd voor een feestje en na dat feest zijn we nog opstap gegaan.

Stage Oeganda dag 32 (23-05-15)
In Kamwenge hadden we van Sheila gehoord dat ze ging verhuizen naar een ander huis in Fort Portal en dat haar oude huis leeg kwam te staan, daarom hadden we aan haar gevraagd of dat wij daar misschien in konden trekken. Dat kon en ze zei dat we vandaag maar een kijkje moesten nemen. Zo gezegd zo gedaan. A.s. zaterdag zouden we over kunnen huizen van ons appartement naar haar oude huis. Dit scheelt erg veel geld en omdat we de helft van de tijd toch in Kamwenge zijn voor veldwerk is het niet erg als we minder luxe hebben. S’ avonds had ik weer gekookt en had Lex geen zin meer om opstap te gaan dus zijn we bij ons appartement gebleven.

Stage Oeganda dag 33 (24-05-15)
Vandaag zijn we naar het zwembad toe gegaan en zijn s’ avonds uit gaan eten bij de Dutches. Later op de avond hebben we nog een film gekeken en zijn we naar bed gegaan.

Stage Oeganda dag 34 (25-05-15)
We zijn s’ morgens vroeg opgestaan om weer terug te gaan naar het kantoor in Kamwenge. Hier kwamen we rond de middag aan en zijn s’ middags niet meer naar het veld toe gegaan. S’ avonds zijn we nog uit gaan eten.

Stage Oeganda dag 35 (26-05-15)
Vandaag konden we mee gaan naar het veld maar kwamen we pas s’ avonds laat terug en aangezien we vandaag weer terug naar Fort Portal moesten omdat de kamer van ons appartement verloopt zijn we niet mee gegaan. We hebben in Kamwenge onze kamer zuiver gemaakt en onze spullen weer ingepakt. We blijven nu ongeveer 2 weken in Fort Portal om verslagen te schrijven en te rapporteren. Daarna gaan we weer terug naar het JESE kantoor in Kamwenge. We zijn bij het YES Hostel gaan eten s’ avonds en daarna naar de kroeg gegaan.

Stage Oeganda dag 36 (27-05-15)
Ik ben vroeg uit bed gegaan om al onze kleren te wassen en meteen buiten te hangen, zodat het kon drogen. Daarna ben ik boodschappen gaan doen in Fort Portal en heb ik navraag gedaan bij ons appartementencomplex tot wanneer we betaald hadden. We zouden er eigenlijk vandaag uit moeten volgens ons, maar de vrouw van het appartementencomplex zei dat we tot en met de 31ste mochten blijven. Ook hebben we een nieuwe internetbundel gekocht. S’ avonds heb ik gekookt en zijn s’ avonds zou een Canadees met ons naar de kroeg gaan maar hij was niet op komen dagen

Stage Oeganda dag 37 (28-05-15)
Vandaag zijn we naar Kyaningda Lodge geweest. Eerst zijn we naar het Crater Lake geweest en hebben daar gezwommen. Het water daar is kraakhelder en er zitten geen krokodillen of parasieten in. Daarna zijn we toch gewoon naar het zwembad toe gegaan en waren rond 18:00 uur terug bij ons appartement. Ik ben nog gaan sporten op het sportveldje en Lex is thuis gebleven. Rond 19:30 uur zijn we naar het YES Hostel gegaan om te eten en nadat we gegeten hadden hebben we nog een film gekeken en zijn we naar bed gegaan.
Stage Oeganda dag 38 (29-05-15)
Om 09:00 uur zouden we een vergadering hebben met de JESE staf maar dat bleek niet door te gaan. We zijn op het kantoor gebleven en hebben daar voor ons eigen gewerkt. S’ avonds heb ik gekookt en zijn we opstap gegaan.

• 17 Juni 2015 - 15:23

Kimberley Borm:

Wat leuk dat je van alle dagen wat geschreven hebt!